PRINCIPIS METODOLÒGICS I PEDAGÒGICS
La metodologia
La proposta de PEC
no parteix d’una única línia pedagògica, sinó per l’equilibri i la
complementarietat de mètodes diferents, seguint una línia coherent i
coordinada.
L’aprenentatge significatiu és el mitjà per
aconseguir el desenvolupament de l’Infant com a persona lliure i
independent.
Per l’elaboració de les programacions de la llar
d’infants es tindrà en compte els principis i valors educatius. Aquests han de
constituir la filosofia educativa i s’ha de definir partint de l’anàlisi d'una
sèrie d’aspectes que han d’assumir tot el personal de l’escola.
La pedagogia es basa en recrear i repetir les petites
situacions de cada dia. Les activitats més importants són les que cobreixen els
aspectes de la vida quotidiana. Aquestes són per als infants la gran descoberta
de cada dia.
Amb el joc l’Infant descobreix, experimenta, aprèn
descobrint i descobrint-se en relació amb els objectes, l’espai i els
companys.
Jugant l’Infant escolta o fa música, jugant para taula o
es renta les mans, jugant imita les accions dels grans o simbolitza que és un
bomber, jugant recrea la realitat que coneix o en construeix una que
imagina.
Amb el joc l’Infant desenvolupa la seva manera personal
de ser, de pensar, de relacionar-se.
Per tal d’assolir
els objectius s’ha elaborat un projecte educatiu que com a base metodològica
proposa l’experimentació, reflexió, interiorització i gaudir dels infants. Tot
això a través del joc i dels centres d’intel·ligència, per tal d’afavorir el
desenvolupament integral de les seves capacitats i atenent sempre a les seves
necessitats i interessos, ja siguin de caire fisiològic, social, cognitiu,
motor i/o emocional.
Per tal
d’aconseguir-ho compten amb els mitjans humans (un equip docent i no docent
format per professionals preparades) i materials necessaris (un edifici, dos patis
i un porxo, una sala polivalent, mobiliari, material i joguines adequades…)
La metodologia de la llar està basada en la
estimulació continua del nen, en despertar l’interés del nen pel món que
l’envolta, i en la motivació a aprendre mitjançant una programació innovadora
basada en les intel·ligències múltiples. Aquesta consisteix en crear 1 centre o
racó per a cada intel·ligència, on cadascuna tindrà material específic
relacionat amb el seu àmbit, on els nens de manera lliure o dirigida podran
accedir i desenvolupar les seves potencialitats.
En
quant a les activitats dirigides
El mestre utilitza els centres per apropar als nens a
totes les intel·ligències i d’aquesta manera començar a ensenyar-los diferent
maneres d’entendre la realitat. També es dona vital importància a
l’experimentació i al desenvolupament de les capacitats dels nens per
enfrontar-se a les diferents situacions de la vida quotidiana, per això els educadors creen situacions d’aprenentatge
per què cadascun vagi construint els seus coneixements.
El ritme d’activitats és dinàmic, canviant, s’ adequa al
ritme d’evolució i aprenentatge de cada infant i de cada grup.
També es treballa les emocions amb activitats perquè el
nen adquireixi seguretat
emocional: s'adoni del que sent i per què ho sent; aprengui
a comunicar-ho; sàpiga com autocontrolarse, expressar correctament les
emocions i acceptar les frustracions.
En aquest sentit,
es treballa l'autoestima, l'expressió i la
gestió de les emocions i l'acceptació de la frustració, l'actitud
positiva, la competència social (comunicació i escolta, empatia
i tolerància) i la solució constructiva de conflictes.
Ajudar al nen a posar nom a les emocions i reconèixer el que sent, li ajudarà a conèixer-se millor, a comunicar-se amb els altres i a gestionar les pròpies emocions.
Ajudar al nen a posar nom a les emocions i reconèixer el que sent, li ajudarà a conèixer-se millor, a comunicar-se amb els altres i a gestionar les pròpies emocions.
Es porta a terme aquesta metodologia perquè d’aquesta manera
es coneixen millor les capacitats i les motivacions de cada persona i permeten
acompanyar i orientar als infants al llarg de tot el seu procés educatiu. Cal
dir què encara què tinguin desenvolupades unes capacitats intel·lectuals més
que unes altres, cal incentivar cadascuna d’elles si es vol tenir una educació
completa. Aquesta educació més global, ajudarà a reforçar aquelles
intel·ligències que ja tenen més desenvolupades i d’altra banda, també ajudarà
a les intel·ligències menys treballades.
Per als més
petits, és a dir, de 4 a 12 mesos donarem la mateixa importància de les
intel·ligències múltiples a l’estimulació sensorial. L’estimulació sensorial és
un mètode, basat en teories científiques i estudis neurològics, què pretén
potenciar al màxim les diferents possibilitats físiques i psíquiques de
l’Infant, per facilitar-li el desenvolupament i els aprenentatges futurs.
D’acord amb aquest mètode la intervenció per al
desenvolupament sensorial no pretén forçar en cap aspecte el curs biològic
normal del creixement, maduració i el desenvolupament de l’Infant per
avançar-se al seu desenvolupament natural, ja que això seria contraproduent.
L’estimulació que es proposa s’ha de realitzar durant el
primer any i abans que es completi la maduració neurofisiologia , dins del
període crític, ja que en aquesta etapa la sensibilitat als factors interns i
externs és major.
El que es pretén amb aquest tipus d’intervenció és què
els infants aprenguin y desenvolupin nous coneixements globalitzats del món a
través de cada una de diferents d’intel·ligències. Aquesta metodologia
respectarà el currículum que estableix les bases
de l’educació. Però adaptarà
aquest en funció dels nens que es matriculin i les seves característiques
individuals, a més, sempre es farà un seguiment individualitzat i s’adaptarà el
currículum per d’alt respectant i, sense frenar als infants que van més
avançats, i ajudant també a desenvolupar-se als més endarrerits. Tot això serà
possible a través dels informes setmanals de seguiments del nen i de la
cooperació família en la educació dels seus fills.
En
quant a les activitats lliures a traves del joc i dels centres
Es tracta de deixar que el nen esculli el centre on vol
anar a jugar i experimentar amb el material i amb els seus companys, sense cap
tipus de prohibició i sense cap intervenció per part de l’educador.
Aquesta manera de treballar li serveix a l’educador per
observar les conductes dels nens amb els altres, les seves potencialitats, les
seves preferències i el que es més
important permet a l’educador saber des de quin àmbit serà mes fàcil treballar
amb cada nen.
No hay comentarios:
Publicar un comentario