INTRODUCCIÓ LLAR D'INFANTS HOWARD GARDNER
La llar d’infants
Howard Gardner és una societat limitada especialitzada per nens i nenes que es
troben en el primer graó del sistema educatiu, de 0 a 3 anys.
El projecte tracta de l’obertura i construcció de la Llar
d’infants Howard Gardner, que s’ubicarà en el carrer Garbí nº 2, a la zona del Poble nou. El
nou centre educatiu tindrà una superfície construïda de 660 metres quadrats habitables
i un total de 76 places, que es
distribuiran de la següent manera: 8 places per als infants en una edat
compresa dels 4 a
12 mesos; 28 places per a infants de 12 a 24 mesos 40 places per a infants de 24 a 36 mesos.
L’edifici serà tot en planta baixa que encabirà totes les
aules amb els seus serveis, una àrea per al professorat, un menjador, una
cuina, una sala per al material, vestuaris, una sala polivalent, un magatzem,
una area de secretaria i una sala d’actes. L’equipament tindrà un pati exterior
per a jocs, un hort, un jardí, un sorral, una zona d’ombra i una zona destinada
a la guarda de material extern.
La metodologia
del centre parteix de la realitat immediata dels nens en que ells són els
protagonistes directes del mateix aprenentatge, fomentar la participació activa
i autònoma desenvolupant al màxim les seves capacitats individuals i
ajustant-se a les característiques personals, necessitats, interessos i estil
cognitiu de cada un. Tenint en compte el seu entorn més pròxim perquè se sentin
identificats, i els ajuda a construir el seu coneixement d’una manera
significativa.
L’objectiu de la
metodologia és afavorir el desenvolupament de les intel·ligències múltiples, és
a dir, es centra en la teoria de Howard Gardner, la qual, la intel·ligència no
és vista com quelcom unitari que agrupa diferents capacitats específiques amb
diferent nivell de generalitat, sinó com un conjunt d'intel·ligències múltiples
, diferents i semi-independents.
Es considera
important la participació i col·laboració de les famílies, perquè se sentin
partícips en el procés educatiu, s’ampliïn les relacions i s’enriqueixin les
interaccions educatives i d’aquesta manera es generi un clima de confiança i
seguretat que afavorirà el procés de coneixement i el desenvolupament harmònic
dels nens. Per aquesta raó hi haurà obert un centre d’interès amb diferents
tallers basats en psicologia i educació infantil adaptats per a pares i
infants.
Objectiu
El centre té com
a objectiu fonamental afavorir la formació integral dels infants, és a dir, que
desenvolupin tots els aspectes de la seva personalitat a partir de les 8
intel·ligències múltiples. Així com també cobrir les necessitats bàsiques
d’ordre biològic, psicològic, afectiu, lúdic i social oferint afecte,
estimació, confiança, recolzament en un entorn adequat, per tal d’aconseguir
aquest objectiu és indispensable un treball conjunt o cooperatiu entre les
famílies i l’equip educatiu.
Justificació
Tal com s’ha comentat anteriorment, és troba interessant
realitzar un projecte d’una llar d’infants per tal de facilitar a la població
de Pineda de Mar i tots els voltants, un centre d’àmbit privat, que permeti a
les famílies proporcionar als seus fills una educació innovadora i efectiva en
aquestes edats.
A més, un altre motiu significatiu pel qual es realitza
aquest projecte és perquè l’educació infantil és la segona opció educativa no
obligatòria més demandada a la zona de poble nou, i per tant no hi han places
suficients entre totes les llars d’infants existents d’aquesta zona que
cobreixen a tots els infants del poble.
Marc teòric
Com s’ha dit
anteriorment la llar d’infants esta basada en la teoria de les intel·ligències
múltiples encara que engloba d’altres com són la teoria de Albert bandura,
l’aprenentatge per observació ja que es considera que la major part de les
conductes es donen a conseqüència de, l’aprenentatge a través de l’observació
de les persones més properes, també es basa en la teoria de Jean Piaget,
l’aprenentatge per cognició, ja que es considera que les funcions cognitives
han de desenvolupar-se per anar evolucionant d’un estadi de desenvolupament a
un altre de nivell superior, per tal de passar d’un estadi a l’altre cal haver
aconseguit un nivell d’equilibri i organització mental que li proporcioni a
l’Infant la preparació suficient per afrontar aquest canvis.
Una altre de les
teories és la de Maria Montessori i la de Heinrich Pestalozzi ja que va donar
molta importància al desenvolupament de l’educació infantil i al paper afectiu
de les persones més properes i posteriorment al paper socialitzador de l’escola
i per últim i la teoria que més destaca a l’escola és la teoria de Howard
Gardner, la teoria de les intel·ligències múltiples, on s’especifica que totes
les persones tenen 8 tipus d’intel·ligència, que, si bé poden estar
relacionats, determinen el comportament, la manera d’aprendre, captar,
comprendre, entre altres, el món que els envolta. Segons aquesta teoria, tots
els éssers humans, posseeixen les vuit intel·ligències en major o menor mesura.
Aquest
document s’ha de poder facilitar a les persones que s’incorporen de nou a la
llar d’infants per tal de que coneixin la història, l’estructura, l’ideari i la
forma en què s’hi treballa. Estarà a l’abast de totes les persones vinculades
al centre, incloses les famílies amb infants inscrits als centres o amb interès
per fer-ho, per tal que les puguin conèixer més a fons.
Sembla un bon projecte d'escola...potser algun dia es podrà dur a terme!!
ResponderEliminarAnna